T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
BURSA / YILDIRIM - Yıldırım Anaokulu

Psikolojik Sağlamlık

PSİKOLOJİK SAĞLAMLIK NEDİR?

 

Psikolojik Sağlamlık ; Bireyin incinebilirliğini artıran dezavantajların veya örseleyici yaşantıların sonunda ortaya çıkan riskli durumlara sosyalekolojik bağlamdaki koruyucu faktörlerin aracılığıyla uyum sağlayıp iyi oluşu devam ettirme ve geliştirme kapasitesidir. Bir diğer deyişle bireyin doğuştan getirdiği özelliklerine sonradan eklediği yaşamsal beceriler kişinin psikolojik sağlamlığını belirler.

Hem doğuştan gelen hem çevresel edinilen özellikleri beraberinde bulundurduğundan birçok risk faktörünü ve koruyucu faktörü de bulunur. Kişinin kendi ve ailesinin psikolojik sağlamlığını güçlendirebilmesi için öncelikle bu risk faktörlerini ve koruyucu faktörleri bilmekte fayda vardır.  Risk faktörlerini inceleyerek hangilerinin sizi etkileyebileceğini ve hangi koruyucu faktörlere sahip olduğunuzu görebilir buna göre  sizin ve ailenizin psikolojik sağlamlığınızı güçlendirmek için çalışmalara başlayabilirsiniz.

Özellikle okul öncesi grubunda karşımıza çıkan risk faktörlerini şu şekilde sıralayabiliriz:

OKUL ÖNCESİ DÖNEM RİSK FAKTÖRLERİ22-03-2024

Bireysel Risk Faktörleri

·        Prematüre doğum ( bu süreçte fiziksel olarak zayıf olma, anneden ayrı kalma gibi etkenler)

·        Kronik hastalıkları olma

·        Zorlu yaşam olaylarını (göç, terör, kayıp-yas vb.) deneyimleme

·        İhmal ve istismar deneyimlerine sahip olma

·        Hastanede yatma

·        Yeterli beslenmeme

·        Kaygılı/Kaçıngan bağlanma ( bakım veren kişiyle ya da ebeveynle güvenli bağlanmanın sağlanamaması)

·        Özel gereksinimli olma ( otizm, down sendromu, dil konuşma bozukluğu gibi)

·        Dil, fiziksel gelişim gibi bir alanda yaşıtlarına göre geride olma veya ileride olma ( sadece geride olan çocukla değil aynı zamanda ileride olan çocuklar da riskli gruptadır özellikle yüksek zekalı bireyler)

·        Sosyal beceriler, iletişim becerileri, duygu düzenleme becerileri gibi becerilerin yetersizliği

Ailesel Risk Faktörleri

·        Aile üyelerinin kronik hastalıkları ve ruhsal sorunlar

·        Aile içi şiddet ve çatışma ortamı

·        Aile üyelerinin umut, mutluluk, huzur gibi duyguları az deneyimliyor olması veya hiç deneyimlememesi

·        Ebeveynlerin boşanması ve/veya tek ebeveynle yaşama

·        Olumsuz ebeveyn tutumları

·        Ebeveynlerin erken yaşta ebeveyn olması

·        Aile üyelerinin herhangi birinin veya hepsinin madde/alkol kullanımı

·        Aile üyelerinin herhangi birinin veya hepsinin düşük eğitim düzeyi

·        Aile üyelerinin herhangi birinin veya hepsinin suça karışmış olması

 

Okul Sistemi Risk Faktörleri

·        Gelişimi destekleyen etkinliklerin eksikliği/yokluğu

·        Akran zorbalığına maruz kalma

·        Akran zorbalığı, ihmal gibi zorlayıcı yaşam olaylarının önlenmesine veya müdahalesine yönelik çalışmaların eksikliği/yokluğu

·        Farklılığı desteklemeyen okul iklimi

·        Cesaretlendiren ve geribildirim veren öğretmenlerin eksikliği

·        Sınır koyma, kurallara katılma gibi konularda çalışmaların yapılmaması

·        Okul değiştirmek zorunda kalma

·        Sınırlı akran desteğine sahip olma

·        Herhangi bir nedenle akranların dışlaması veya ayrımcılığa maruz bırakması

·        Okulda zorlayıcı bir yaşam olayıyla (şiddet, ihmal vb.) karşılaşma

 

Çevresel Risk Faktörleri

·        Düşük sosyoekonomik düzey

·        Mali zorluklar /dalgalanmalar

·        Yoksulluk

·        Çocuğun gelişiminden çok akademik başarı gibi tek bir noktaya odaklanan çevre

·        Azınlık olma/Kültürel ayrımcılığa maruz kalma

·        Toplum desteğinin olmaması

·        Akran ilişkilerini geliştirecek alanların olmaması

·        Çocuğa yönelik algı (okul öncesi kurumların gerekliliğine yönelik algı)

 

 

OKUL ÖNCESİ DÖNEM KORUYUCU FAKTÖRLER

Bireysel Koruyucu Faktörler

22-03-2024

·        Güvenli bağlanma

·        Düzenli uyku alışkanlığı

·        Dengeli beslenme

·        Etkinliklere katılma motivasyonu

·        Mizah, iyimserlik, umut gibi özelliklere sahip olma

·        Dikkat düzeyinin yüksek olması

·        Karar verme becerilerine sahip olma

·        Belli bir alana (sanat, spor vb.) yatkınlık veya yeteneğin olması

 

 

Ailesel Koruyucu Faktörler

·        Yakın ve sevgi dolu aile ilişkilerine sahip olma

·        Çocukla ilgili sorumluluklar aile içinde dengeli dağıtılması

·        Okul öncesi eğitime önem veren aileye sahip olma

·        Demokratik aile tutumu

·        Etkili ebeveynlik becerileri

·        Çocuğun ihtiyaçlarının farkında olan aile üyelerine sahip olma

·        Okul öncesi faaliyetlerle ilgilenen aile üyelerine sahip olma

·        Aile üyelerinin özellikle ebeveynlerinin psikolojik sağlamlılığının yüksek olması

·        Aile üyelerinin fiziksel ve ruh sağlığı

·        Okul içi etkinliklere katılımı sağlayacak ekonomik ve psikolojik desteği veren ebeveynlere sahip olma

·        Olumlu kardeş ilişkileri

·        Aile içi kuralların ve sınırların açık olması

·        Aile içi kurallarda tutarlılık olması

·        Aile içi kuralların oluşturulmasında çocuğun katılımını sağlama

·        Aile içi iletişimin destekleniyor olması

 

Okul Sistemi Koruyucu Faktörler

·        Destekleyici akran ilişkileri

·        Her bir gelişim alanını destekleyen etkinliklerin varlığı

·        Çocuğun gelişimini takip eden okul yönetimi ve öğretmenler

·        Cesaretlendiren ve çocuğun başarılarını öven öğretmenlerin varlığı

·        Düzenli yapılan aile görüşmeleri

·        Okula aidiyeti artıracak etkinliklerin varlığı

·        Rehberlik servisinin olması

·        Çocuğun duygularını ve düşüncelerini ifade edeceği ortamların varlığı

·        Öğretmenlerin ve diğer okul çalışanlarının iyi oluş düzeylerinin yüksekliği

·        Duygu düzenleme, sosyal beceriler gibi çeşitli beceri alanlarında rol model olacak yetişkinlerin varlığı

·        Farklılıklara ve gereksinimlere duyarlı okul ortamı

·        Okul ve sınıf içi kuralların ve sınırların açık olması

·        Okul çalışanlarının çocuğu bütün gelişim alanlarını geliştirme gerekliliğini fark etmeleri psikolojik danışman ve okul öncesi öğretmenin iş birliği yapması

 

Çevresel Koruyucu Faktörler22-03-2024

·        Okul öncesi eğitimi destekleyen politikalar

·        Yakın çevredeki bireylerin çocuklarını okul öncesi kurumlara göndermeleri

·        Benzer kültüre sahip bireylerin varlığı

·        Destekleyici akraba ve komşu ilişkileri

·        Aile üyeleri dışında rol model olabilecek yetişkinlerin varlığı

·        Okul dışı kültür, spor, sanat gibi alanlarda faaliyet yürüten merkezlerin varlığı

·        Yüksek sosyoekonomik düzey

 

·

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 22.03.2024 - Güncelleme: 22.03.2024 11:16 - Görüntülenme: 95
  Beğen | 3  kişi beğendi